LISÄTIETOJA SOMEA ULKOISTAVALLE
Tälle sivulle olemme kasanneet vastauksia yleisimpiin somen ulkoistamiseen liittyviin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi tai jokin asia jää askarruttamaan, ota rohkeasti yhteyttä niin kerromme lisää!
Mitä somemarkkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa?
Somemarkkinoinnin ulkoistamisella tarkoitetaan sitä, että yritys ostaa sometilien sisällöntuotannon tai ylläpidon ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Palveluntarjoaja voi toimia esimerkiksi nimikkeellä sisällöntuottaja, somemanageri tai someassistentti. Somemarkkinoinnin ulkoistamisella pyritään tehostamaan somemarkkinointia, kun yritys saa avukseen markkinoinnin ammattilaisen. Jabellan blogista löydät postauksen siitä, miten sisällöntuotannon ulkoistaminen kanssamme etenee.
Kuinka paljon sisällöntuotannon ja somen ulkoistaminen maksaa?
Tuntilaskutus sisällöntuotannolle on 75,00 euroa/h + alv 24%. Suuremmat kokonaisuudet ja palvelupaketit hinnoitellaan erikseen ja voit tutustua esimerkkihintoihin täällä.
Voinko tuottaa myös itse sisältöä yritykseni somekanaville?
Ehdottomasti voit! Jokainen toimeksianto räätälöidään asiakasyritykselle sopivaksi. Mikäli koette, että teiltä löytyy osaamista esimerkiksi tekstien kirjoittamiseen tai valokuvaamiseen, voitte hyvin hoitaa itse tämän puolen ja ulkoistaa meille esimerkiksi lyhytvideoiden kuvaamisen ja editoinnin. Myös tilanteessa, jossa yrityksellä on suuret kasvutavoitteet, mutta vain vähän resursseja sisällöntuottamiseen, voidaan ulkoistamalla täydentää yrityksen omia sisältöjä.
Mitä materiaalia tarvitsemme yritykseltä sisällöntuotantoon?
Tavoitteemme on aina tuottaa yrityksen brändin mukaista sisältöä, joten tarvitsemme teiltä yrityksenne logon, sekä brändiohjeistuksen (brand book), mikäli sellainen löytyy. Lisäksi voitte jakaa meille olemassaolevia materiaalipankkejanne – kuvia, videoita ja tekstiä.
Miten sisällöntuottaja voi tehdä asiantuntevaa sisältöä eri toimialojen yrityksille?
Yhteistyömme alkaa aina perusteellisella tutkimuksella ja haastattelulla. Tutustumme yritykseen, sen toimialaan, kohderyhmään ja kilpailutilanteeseen. Koska tuotamme sisältöjä pääasiassa sisältömarkkinoinnin keinoin, vie tiedonhaku sisällöntuotannosta suurimman ajan. Lähteinä käytämme kirjallisuutta, sosiaalista mediaa, tutkimustietoa, eri alojen järjestöjen verkkosivuja, sekä yritykseltä mahdollisesti löytyvää tietopankkia kuten blogia tai erilaisia koulutusmateriaaleja ja esitteitä.
Miten varmistetaan se, että ulkoistettu sisällöntuottaja julkaisee vain brändille sopivaa sisältöä?
Kaikki sisällöt on mahdollista saada nähtäväksi ennen julkaisua ja niihin sisältyy yksi veloitukseton muokkauskierros, jonka aikana teemme yrityksen toivomat muutokset sisältöihin ennen sisältöjen julkaisemista. Laadimme sisällöt julkaisutahdista riippuen 2-8 viikolle kerrallaan, joten yrityksen ei tarvitse olla viikoittain tarkistamassa postauksia.
Mitä tarkoittaa tulosten analysointi kuukausittain?
Jokainen palvelupaketti sisältää tulosten analysoinnin kuukausittain. Tällä tarkoitetaan sitä, että käymme kuukausittain somekanavien analytiikkatiedot, kuten näyttökerrat ja sitoutumiset läpi, jotta tulosten pohjalta voidaan tehdä muutoksia tekemiseen ja näin varmistaa se, että markkinointi on tuloksellista.
Minkälaisia tuloksia voin odottaa ulkoistamalla sosiaalisen median?
Se minkälaisia tuloksia sosiaalisesta mediasta ulkoistamalla voi saada riippuu täysin yrityksestä ja palvelupaketin laajuudesta. Parhaimmillaan, kun julkaisutahti on 3-5 postausta/videota viikossa ja myös vuorovaikuttaminen yleisön ja kohderyhmän kanssa on huomioitu, voidaan saavuttaa suurtakin kasvua tilille, sekä näkyvyyden ja sitoutumisten kautta myös myyntiä. Jos taas tilille julkaistaan sisältöä kerran viikossa, on tuloksetkin pienempiä. Osalle yrityksistä tämä on kuitenkin riittävä taso, mikäli sosiaalisesta mediasta ei tavoitella lisämyyntiä vaan se halutaan pitää enemmänkin "näyteikkunana" yritykseen ja varmistaa se, että yritys löytyy sosiaalisesta mediasta. Somemarkkinoinnin tavoitteet eroavat eri yrityksillä valtavasti. Osalle yrityksistä sosiaalinen media on tärkein myynnin ja markkinoinnin työkalu ja osa taas haluaa luoda esimerkiksi positiivista työnantajamielikuvaa myynnillisten tavoitteiden sijaan. Siksi tavoitteet määrittävätkin paljon sitä, minkälainen paketti yritykselle sopii ja paketin laajuus ja sisältö taas sitä, minkälaisia tuloksia voidaan saavuttaa.
Miksi Instagram-postaukset nostetaan tilin Tarinoihin?
Kaikissa tarjoamissamme somepaketeissa julkaisuiden nostaminen Instagram-tilin Tarinoihin sisältyy pakettiin. Näin varmistetaan se, että yhä useammalla tilin seuraajalla on mahdollisuus huomata postaus, sillä toisinaan Instagram feedille postatut sisällöt eivät tule kaikkien seuraajien nähtäväksi. Nostamme julkaisut Instagram-tilin tarinoihin 1-3 lisästoryn kera, jotta voimme postauksen yhteydessä jakaa lisätietoa julkaisun aiheesta tai kannustaa seuraajia siirtymään esimerkiksi verkkosivuille tai -kauppaan.
Mitä tarkoittaa yhteisömanagerointi?
Yhteisömanageroinnilla tarkoitetaan someyhteisön hallintaa. Yhteisömanagerointi on asiakapalvelua sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media elää sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, joten kasvua hakevalle yritykselle vuorovaikutuksen luominen on olennainen osa orgaanista somemarkkinointia. Yhteisö-/somemanageri huolehtii siitä, että kommentteihin tulee vastattua ja niitä tulee myös jätettyä.
Mitä tarkoittaa orgaaninen somemarkkinointi?
Orgaanisella somemarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia sosiaalisessa mediassa ilman maksettua mainontaa. Näkyvyyttä sisällöille tavoitellaan orgaanisesti, eli postauksia ei boostata mainosbudjetilla.
Sopimuskauden pituus ja sopimuksen irtisanominen
Toimeksiantosopimukset ovat pääasiassa määräaikaisia ensimmäiset kolme kuukautta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Irtisanomisaika on kuluva kuukausi + 1kk. Halutessasi voit kuitenkin pyytää tarjousta myös määräajaksi, esimerkiksi lomien tai suurempien kampanjoiden ajalle!