Vuorovaikutuksen merkitys orgaaniseen näkyvyyteen Instagramissa

06.01.2022

Olen omilla sometileilläni puhunut usein vuorovaikutuksen merkityksestä somessa. Nimensä mukaisesti sosiaalinen media on luotu sosiaalista kanssakäymistä varten. 💬 Kommentointi ja tykkäykset ovat tästä näkyvin muoto, jotka tuovat julkaisuille myös näkyvyyttä, mutta kaikista aidoimmillaan vuorovaikutus tapahtuu yksityisviestein. Yksityisviestit on paikka, jossa ajatuksia voi jakaa ilman painetta miltä se ulospäin näyttää ja keskustelua on helpompi viedä syvemmälle.

Siksikin on melko luonnollista, että Instagram haluaa korostaa yksityisviestien merkitystä entisestään vuonna 2022. Instagramin algoritmi painottaa käyttäjille näytettäviä sisältöjä osittain sen perusteella kuinka läheisiä tilit ovat keskenään. Tätä läheisyyttä algoritmi mittaa mm. sen perusteella kuinka vuorovaikutatte yhdessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun viestittelet paljon tilin X kanssa Instagramissa, algoritmi tulkitsee tilinne läheisiksi ja haluaa tarjota syötteellesi sisältöä sinulle läheisiltä tileiltä. Vuorovaikutusta on myös reaktiot Instagram Tarinoihin, sekä julkaisuihin jätetyt kommentit ja reaktiot. 

Vaikka Instagramin alusta pyörii mainosrahalla, haluaa se silti pysyä yhteisöllisenä käyttäjilleen. Orgaanisen näkyvyyden kannalta se tarkoittaa sitä, ettei alustaa ole tarkoitettu vain mainosten jakamista varten, vaan aitoon vuorovaikutukseen ja vaikuttamiseen. Yritysten kannalta tämä tietysti tarkoittaa sitä, että parhaat tulokset Instagramista tulee olemalla siellä aidosti läsnä ja kiinnostunut vuorovaikuttamisesta oman kohderyhmän kanssa. Pelkkien mainoskuvien lisääminen tilille siinä toivossa, että ne kiinnostavat ihmisiä ei siis välttämättä toimi.

Miten vuorovaikutusta sitten voisi lisätä oman yleisönsä kanssa? Sen lisäksi, että tilin täytyy aktiivisesti vuorovaikuttaa myös omien seurattavien suuntaan kommentein ja reaktioin, suosittelen kokeilemaan Instagram Tarinoita. Tarinoihin reagointi tapahtuu aina julkaisijan ja sisällön kuluttajan välillä. Siksi on vähintäänkin luonnollista, että kynnys reagoida Tarinoihin voi olla monelle pienempi, kuin kommentointi postaukseen. Tarinat synnyttävät keskustelua yksityisviesteissä ja keskustelu syventää vuorovaikutusta. Luot seuraajan kanssa luottamusta. 

 Vaikka feed -postaukset tai Reels-videot olisi sinun juttusi Instagramissa, kannattaa Tarinoita hyödyntää edes jossain määrin (myönnän, itsellänikin olisi tämän suhteen skarpattavaa). Tarinoiden avulla sinun on mahdollista päästä entistä parempaan vuorovaikutukseen seuraajien kanssa. Tarinoita pidetään usein myös hieman rennompana sisältömuotona, jolloin voit julkaista sinne sisältöä pienemmällä kynnyksellä arkisemmistakin asioista. Näin tuot yrityksen brändiä ja persoonaa lähemmäs yleisöä. Muista kuitenkin pitää myös Tarinat kohderyhmälle relevantteina. Tällä tarkoitan sitä, että älä täytä yritystilisi Tarinoita esimerkiksi yksityiselämäsi asioilla tai pelkillä mainoksilla. Mikäli seuraajasi eivät seuraa tiliäsi näiden vuoksi, ei heitä tämän kaltainen sisältö myöskään kiinnosta. Tällöin Tarinoiden katseluluvut tippuvat, eikä vuorovaikutusta sen vuoksi synny. Olen kirjoittanut Instagram Tarinoihin liittyen myös oman postauksen, jossa avaan tarkemmin sitä, miten Instagram Tarinoita kannattaa hyödyntää yritystilillä. Postaukseen pääset tästä!

Yhteenvetona voisikin todeta, että ilman vuorovaikutusta ei ole orgaanista näkyvyyttä Instagramissa ja sen vuoksi Instagram-markkinointi ei ole ainoastaan sisällöntuotantoa. Varaa kalenteristasi aikaa vähintään siihen, että vastaat yrityksesi saamiin kommentteihin ja viesteihin, mutta pyri myös itse luomaan vuorovaikutusta jättämällä kommentteja julkaisuihin, joihin sinulla todella on jotakin sanottavaa. En siis missään nimessä suosittele kalastelemaan kommentteja ja näkyvyyttä jättämällä joka toiseen julkaisuun lyhyen kommentin "kiva postaus" -tyylisesti. Tämä ei ole aitoa vuorovaikutusta ja sen aistii sekä muut käyttäjät, että Instagramin algoritmi.

Teksti: Virve Riissanen Valokuva: Pinja Tuominen

Mistä ideoita yrityksen somepostauksiin? 🤯 Moni yrityksen markkinointivastaava tuskailee sen kanssa, mitä postata yrityksen sometileille somen vaatiessa jatkuvaa aktiivisuutta ja uusia ideoita. Joskus ideoita postauksiin ei tunnu keksivän millään. Samojen aiheiden kierrättäminen ja esiin tuominen eri julkaisutavoilla tai näkökulmilla on hyvä idea,...

UGC (User Generated Content) on kustannustehokas ja vaikuttava tapa markkinoida yritystä sosiaalisessa mediassa, mutta erityisesti TikTokissa. UGC tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä suoraan yrityksen omiin kanaviin. Käyttäjien luomalla sisällöllä tarkoitetaan tavallisia kuluttajia ja se eroaa monin tavoin esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnista.

Arvonnat ovat erittäin suosittu tapa kasvattaa yrityksen tiliä niin Instagramissa, Facebookissa, kuin TikTokissakin. Somearvonnoilla voidaan saada aikaan nopeaa kasvua, mutta valitettavasti niillä on mahdollista saada aikaan myös suuria ongelmia yrityksen tileille, sillä arvonnat tuovat usein mukanaan paljon myös sellaista yleisöä, joka ei ole...