UGC-sisällöntuotannosta potkua yrityksen TikTok-markkinointiin
UGC (User Generated Content) on kustannustehokas ja vaikuttava tapa markkinoida yritystä sosiaalisessa mediassa, mutta erityisesti TikTokissa. UGC tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä suoraan yrityksen omiin kanaviin. Käyttäjien luomalla sisällöllä tarkoitetaan tavallisia kuluttajia ja se eroaa monin tavoin esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnista.
UGC:llä on kuitenkin myös monia vaikuttajamarkkinoinnille tyypillisiä piirteitä, sillä sisältö luodaan suoraan tuotteen käyttöympäristössä tai siinä kuvataan palvelun käyttökokemusta tuotteen käyttäjän näkökulmasta. UGC eroaa vaikuttajamarkkinoinnista siten, että sisältö julkaistaan suoraan yrityksen omilla sometileillä yrityksen nimissä, eikä sisällöntuottajalla itsellään tarvitse olla omaa someyleisöä. Siinä missä vaikuttajien tekemää sisältöä ostetaan näkyvyyden ja vaikuttajan henkilöbrändiarvon vuoksi, UGC:tä ostetaan aidon ja kanavaan, sekä yrityksen kohderyhmälle sopivan sisällön sisällön vuoksi. Vaikuttajamarkkinointi on edelleen tehokas markkinoinnin muoto, mutta se on usein UGC:tä huomattavasti kalliimpaa näkyvyys- ja henkilöbrändiarvon vuoksi. Lisäksi kuluttajat kaipaavat myös vertaistensa kokemuksia tuotteista ja palveluista. Tähän tarpeeseen UGC vastaa loistavasti, sillä UGC:n tarkoitus on olla käyttäjien näköistä – ei liian siloiteltua tai mainosmaista. UGC-videot ovat erittäin toimiva sisältömuoto erityisesti maksetussa mainonnassa.
Edullisesta hinnasta huolimatta UGC on yrityksille arvokasta sisältöä. Mikä olisikaan parempaa mainontaa kuin mainonta suoraan tuotteen käyttäjiltä? UGC:lle tyypillistä on, että sisältö on hyvin aitoa ja perustuu käyttäjän omiin kokemuksiin tuotteesta/palvelusta. UGC:tä voidaan verrata siihen, kun käyttäjät postaavat itse omille tileilleen sisältöä tuotteesta ilman kaupallisia tavoitteita. UGC:n tarkoitus ei ole olla mainosmaista sisältöä, jonka vuoksi se sopii hyvin maksetun mainonnan lisäksi myös orgaaniseen markkinointiin esimerkiksi Instagramissa ja TikTokissa. UGC:tä ostaessa kannattaakin antaa sisällöntuottajalle melko vapaat kädet lopputuloksen kanssa – aito sisältö kuulostaa ja näyttää sisällöntuottajalta, eikä sitä voi ulkopäin käsikirjoittaa.
Esimerkkejä käyttäjien luomasta sisällöstä, eli UGC:stä:
- TikTok-videot, jotka kertovat tuotteen/palvelun ominaisuuksista tai käyttökokemuksesta. Esimerkiksi elintarviketuotteesta kuvattu resepti-, kattaus- tai maisteluvideo, sisustustavarasta tehty inspiraatiovideo tai vaikkapa matkakohteesta tehty matkavlogi. Kyseessä voi olla myös esimerkiksi unboxing-video tai ostosten esittely.
- Blogikirjoitukset ja kuvat elämyksestä tai tuotteesta.
- Kuvat, joissa tuote on luonnollisessa käyttöympäristössään mahdollisesti käyttäjän kanssa.
Miksi UGC sopii erityisesti TikTokkiin?
UGC sopii loistavasti TikTokkiin muutamasta syystä:
- UGC on aitoa (ei liian siloiteltua) sisältöä, jota TikTokissa kulutetaan mielellään.
- UGC tuo yrityksen TikTok-sisältöihin vaihtelevuutta.
- UGC kannustaa käyttäjiä ostamaan tuotteita, koska UGC perustuu käyttäjäkokemuksiin ja suosituksiin, joiden esiintuominen on erittäin tehokas markkinoinnin muoto.
- UGC:n avulla videolla esiintyvä henkilö edustaa yrityksen kohderyhmää.
- UGC auttaa yrityksiä tuottamaan TikTokkiin sopivaa sisältöä, sillä sisällöntuottajat tuntevat yleensä alustan yrityksiä paremmin.
Lue myös aiempi postaukseni: Kaikki, mitä yrityksen tulee tietää TikTok-markkinointia aloittaessa.
TikTokissa markkinointi vaatii jatkuvaa sisällöntuotantoa (tai mainostamista, johon siihenkin tarvitaan uusia sisältöjä säännöllisesti). TikTok-markkinoinnissa onnistuminen edellyttää myös sitä, että sisällöt ovat alustalle sopivia. Moni yritys tekee virheen siinä, että ne lähtevät TikTokkiin tuote tai palvelu edellä, vaikka kuluttajat tulevat alustalle viihtymään ja inspiroitumaan. UGC:n tarkoitus onkin olla mahdollisimman helposti lähestyttävää ja samaistuttavaa, eikä erottua mainoksena syötteeltä.
Mistä löytää UGC-sisällöntuottaja ja mitä huomioida?
Käytännössä kuka tahansa voi toimia UGC-sisällöntuottajana, koska UGC-sisällöntuottajalta ei vaadita omaa yleisöä tai markkinoinnin osaamista. Esimerkiksi TikTokkiin UGC:n tuottaminen onnistuu pelkästään puhelinta hyödyntämällä.
On kuitenkin hyvä huomioida se, että kokemus tuo videoihin yleensä laatua ja toimivia elementtejä. Tämän vuoksi kokemus some- tai vaikuttajamarkkinoinnista on eduksi UGC:n tuottamisessa. Ammattilaiset tuntevat alustojen algoritmit, osaavat asetella videon elementit oikein (esimerkiksi TikTokissa niin, ettei tekstitykset jää TikTokin painikkeiden alle piiloon), sekä tietävät esimerkiksi mitä tekijänoikeuslaki säätää musiikin käytöstä kaupallisiin tarkoituksiin, kuluttajansuojalaki markkinoinnista jne. UGC-sisällöntuottajaa hakiessa on tärkeä muistaa, että vaikka yritys ulkoistaisi sisällöntuotannon, se on aina itse vastuussa markkinoinnista ja mainonnasta jota tehdään yrityksen nimiin. Ammattilaisen kanssa toimiessa vältät ikävät yllätykset ja voit luottaa siihen, että asiat sujuvat.
UGC-sisällöntuottajaa etsiessä kannattaa huomioida yrityksen oma kohderyhmä, ja pyrkiä siihen, että UGS-sisällöntuottaja vastaa myös niitä henkilöitä, joita sisältöjen avulla pyritään tavoittamaan. Jos UGC-sisällöntuottaja esiintyy somessa julkisesti myös omilla tileillään, on tärkeää, että UGC-sisällöntuottajan muu sisältö ei ole ristiriidassa markkinoitavan yrityksen kanssa. Erityisesti jos UGC-sisällöntuottaja esiintyy yrityksen sisällöissä omilla kasvoillaan hänet voidaan helposti yhdistää yritykseen myös hänen jakamien muiden sisältöjen yhteydessä.
Kun sopiva UGC-sisällöntuottaja on löytynyt kannattaa ensin yhdessä ideoida tulevia sisältöjä. Osaava UGC-sisällöntuottaja osaa tarjota ideoita yritykselle ja niitä on hyvä kuunnella, eikä yrityksen kannata rajoittaa tai ohjeistaa UGC-sisällöntuottajan tekemistä liikaa – tällöin sisällöistä menetetään aitous ja UGC:n idea hieman lässähtää ja menettää merkityksen. Ennen sisällöntuotantoa ja julkaisua on sisällöntuotannosta ja sisältöjen oikeuksista on hyvä sopia kirjallisesti.
Tilaa UGC-videot yrityksesi TikTokkiin Jabellalta!
Sometoimisto Jabellalla on pitkä kokemus somemarkkinoinnin parissa työskentelystä ja tunnemme Instagramin ja TikTokin kuin omat taskumme, joten voit luottaa siihen, että videot sopivat alustoille ja noudattavat myös markkinoinnin pelisääntöjä. Sisältömarkkinoinnin lisäksi tuotamme runsaasti UGC-videoita eri yrityksille. Olemme tehneet videoita mm. verkkokaupoille ja matkailualalle. Tilaamalla UGC-videot Jabellalta voit luottaa siihen, että sovittu aikataulu pysyy ja videot on asianmukaisesti toteutettu. 👌🏻
Mitä UGC sitten maksaa? 👉🏼 Tuotamme UGC-videoita yrityksille TikTokkiin alkaen 149,00 euroa/video (alv 0). Ota yhteyttä ja kerro sinun tuotteesta ja palvelusta, niin ideoimme juuri teille sopivia UGC-videoita, jotka toteutamme mielellämme alusta loppuun saakka! Kauttamme saat esiintyjät videoille moniin eri kohderyhmiin.
Halutessasi saat myös kuvat tuotteista videoiden yhteyteen:
Valokuvat: Pinja Tuominen