Kehittämistyö karkoittaa haamuseuraajat Instagramissa

14.06.2021

Miksi seuraajia katoaa, kun alat tekemään parempaa sisältöä? Usein yrityksen Instagram-tiliä lähdetään kehittämään sen vuoksi, että tili ei ole tuottanut halutunlaisia tuloksia. Bisnesmaailmassa tämä tarkoittaa lähes poikkeuksetta myyntiä. Ennen kehitystyötä tililtä on voinut puuttua fokus. Ei ole selkeää suunnitelmaa siitä mitä tehdään ja kenelle tehdään. Ei myöskään ehkä tiedetä, miten seuraajia voidaan sitouttaa ja seuraajia on voitu metsästää erilaisista seuraamisringeistä.

Koittaa päivä kun laadit sisältöstrategian. Määrittelet kohderyhmän ja hiot sisällöistäsi timanttisia. Teet sisältöjä aktiivisesti ja julkaiset niitä tasaisesti. Odotat, että julkaisut keräisivät reaktioita, olethan laittanut niihin aikaa ja ajatusta. Sen sijaan tililtäsi katoaa seuraaja. Katoaa toinen. Ja kolmas.

Mitä aktiivisempi olet sitä enemmän seuraajia saat, mutta sitä enemmän heitä myös poistuu. Ilmiö on luonnollinen. Henkilö x on päättänyt seurata tiliäsi syystä y. Olet ollut epäaktiivinen, eikä hän ole nähnyt tiliäsi, mutta alkaessasi aktiiviseksi tilisi on jatkuvasti esillä. Henkilö x huomaa, ettei sisältö enää kiinnostakaan häntä ja hän lopettaa seuraamisen.

Kohdennettu sisältösi ei kiinnosta kaikkia. Ja hyvä niin. Nimittäin kun jatkat sinnikkäästi ja pysyt myös itse sosiaalisena, alat kerätä yleisöksesi sellaista seuraajakuntaa jota todella kiinnostaa sisältösi ja palvelusi. Et enää pyri tekemään jokaiselle jotakin ja miellyttämään kaikkia, vaan tietoisesti kohdennat viestin sinun unelmaseuraajallesi. Unelma-asiakkaallesi. Niin kauan, kun tilisi kehitys on pääasiassa nousujohteista, ei muutaman seuraajan katoamisella ole mitään merkitystä. Vaikka seuraajia poistuu, ovi käy myös toiseen suuntaan ja tavoitat jatkuvasti uusia ihmisiä. Sellaisia, joita asiasi kiinnostaa. 

Oletko sinä pohtinut omaa kohderyhmääsi? Tunnistatko yhden selkeän ryhmän vai useampia kohderyhmiä? Jos aihe ei ole sinulle vielä tuttu, suosittelen lukemaan aiemmat julkaisuni aiheesta.

xoxo: Virve

#instagrammarkkinointi #sosiaalinenmedia #sisältömarkkinointi #kohderyhmä