Kuinka kauan someen täytyy tuottaa sisältöä, ennen kuin yritys saa tuloksia?
Kuinka kauan kestää, että somemarkkinointi tuottaa yritykselle tulosta, kun työtä tehdään orgaanisesti, ilman maksettua mainontaa? Viikkoja, kuukausia, vuosia?! 🤨 Tälläinen kysymys esitetään minulle usein, kun puhutaan somen ulkoistamisesta. 💭
Orgaaninen somemarkkinointi kuntoon näillä vinkeillä:
Koska Instagram on oma pääkanavani, on myös nämä vinkit kirjoitettu erityisesti Instagramia silmällä pitäen. Voit kuitenkin soveltaa niitä myös muissa sosiaalisen median alustoissa, sillä lähes kaikkien kanavien algoritmit perustuvat siihen, että ne arvottavat sisältöä sen mukaan, mikä sisältö herättää kiinnostusta.
1. Sisältö kuntoon. Älä luo mainoksia vaan sisältöä, joka tuottaa arvoa. Opeta, inspiroi tai viihdytä. Älä myöskään pyri miellyttämään ja tavoittamaan kaikkia, vaan keskity yrityksesi kannalta olennaisiin henkilöihin.
2. Välitä kohderyhmästäsi. Vuorovaikuta itse muiden sisältöihin ja vastaa aina saamiisi yhteydenottoihin ja kommentteihin. Näin saat sekä näkyvyyttä, että luotua suhdetta kommentoijaan.
3. Hyödynnä postausten lisäksi Tarinoita. Olen kirjoittanut postauksen Instagram Tarinoiden hyödyntämisestä yritystilillä ja suosittelen tutustumaan siihen, mikäli haluat oppia miksi Tarinoiden tekeminen kannattaa ja mitä Tarinoissa kannattaa julkaista.
4. Huomioi julkaisutahdissa omat tavoitteesi. Mikäli haluat tilisi kasvavan, on oikeasti tuotettava sisältöä ja oltava aktiivinen useita kertoja viikossa. Laatu korvaa kuitenkin määrän tässäkin asiassa, mutta kasvuhaluiselle yritykselle kerran viikkoon julkaisu on auttamatta liian vähän. Mikäli oma aikasi ei riitä somessa roikkumiseen päivästä toiseen, suosittelen ottamaan ammattilaisen avuksi!