Kuinka kauan someen täytyy tuottaa sisältöä, ennen kuin yritys saa tuloksia?

15.10.2021

Kuinka kauan kestää, että somemarkkinointi tuottaa yritykselle tulosta, kun työtä tehdään orgaanisesti, ilman maksettua mainontaa? Viikkoja, kuukausia, vuosia?! 🤨 Tälläinen kysymys esitetään minulle usein, kun puhutaan somen ulkoistamisesta. 💭 

Valitettavasti tarkkaa vastausta siihen ei voi antaa tai luvata. Itse tein ensimmäiset kauppani Instagramin kautta seuraajamäärän ollessa alle 100, joka on hyvä osoitus siitä, ettei orgaaninen markkinointi vaadi onnistuakseen isoa yleisöä vaan oikeita toimenpiteitä ja toimivaa sisältöä. Orgaanisen markkinoinnin onnistumiseen vaikuttaa moni seikka ja vaikka sisältö olisi kunnossa, sekään ei aina takaa tuloksia mikäli sisältöä julkaistaan liian vähän ja somekanavissa ei tehdä muuta kuin julkaista omaa sisältöä. Tällä tarkoitan sitä, että orgaanisessa markkinoinnissa sisällöntuotannon ohessa yksi merkittävä seikka on se, että oman kohderyhmän kanssa vuorovaikutetaan ja luodaan yhteyttä. Post and ghost eli postaa ja katoa taktiikka harvoin tuo onnistumisia. Edes sisällöntuotannon ulkoistaminen ammattilaiselle ei takaa tuloksia, mikäli muu tekeminen ei ole kunnossa.

Orgaaninen somemarkkinointi kuntoon näillä vinkeillä:

Koska Instagram on oma pääkanavani, on myös nämä vinkit kirjoitettu erityisesti Instagramia silmällä pitäen. Voit kuitenkin soveltaa niitä myös muissa sosiaalisen median alustoissa, sillä lähes kaikkien kanavien algoritmit perustuvat siihen, että ne arvottavat sisältöä sen mukaan, mikä sisältö herättää kiinnostusta.

1. Sisältö kuntoon. Älä luo mainoksia vaan sisältöä, joka tuottaa arvoa. Opeta, inspiroi tai viihdytä. Älä myöskään pyri miellyttämään ja tavoittamaan kaikkia, vaan keskity yrityksesi kannalta olennaisiin henkilöihin.

2. Välitä kohderyhmästäsi. Vuorovaikuta itse muiden sisältöihin ja vastaa aina saamiisi yhteydenottoihin ja kommentteihin. Näin saat sekä näkyvyyttä, että luotua suhdetta kommentoijaan.

3. Hyödynnä postausten lisäksi Tarinoita. Olen kirjoittanut postauksen Instagram Tarinoiden hyödyntämisestä yritystilillä ja suosittelen tutustumaan siihen, mikäli haluat oppia miksi Tarinoiden tekeminen kannattaa ja mitä Tarinoissa kannattaa julkaista.

4. Huomioi julkaisutahdissa omat tavoitteesi. Mikäli haluat tilisi kasvavan, on oikeasti tuotettava sisältöä ja oltava aktiivinen useita kertoja viikossa. Laatu korvaa kuitenkin määrän tässäkin asiassa, mutta kasvuhaluiselle yritykselle kerran viikkoon julkaisu on auttamatta liian vähän. Mikäli oma aikasi ei riitä somessa roikkumiseen päivästä toiseen, suosittelen ottamaan ammattilaisen avuksi!

Teksti: Virve Riissanen