Kaikki, mitä yrityksen tulee tietää TikTok-markkinointia aloittaessa
TikTokin mahdollisuudet kiinnostavat yrityksiä. Ja miksipä eivät kiinnostaisi. Vuonna 2022 TikTokilla oli jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailman (Business of apps 2023) ja Suomessakin kuukausittaisia käyttäjiä on jo yli miljoona. Sen lisäksi, että alustalla on paljon käyttäjiä, käyttäjät myös kuluttavat alustalla paljon aikaa – jopa tunnin päivässä! DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen mukaan TikTokin päivittäinen käyttö on kasvanut vuodesta 2019 lähtien jatkuvasti.
TikTok on noussut nopeasti yhdeksi käytetyimmistä somealustoista:
Yli miljardi aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti.
Yli miljoona kuukausittaista käyttäjää Suomessa.
Käyttäjiä kaikista ikäryhmistä, mutta Suomessa valtaosa käyttäjistä on 18–24-vuotiaita. Käyttäjämäärät kaikissa ikäluokissa kasvavat jatkuvasti.
Sen lisäksi, että TikTokkia käytetään paljon, se myös sitouttaa käyttäjiä ostamaan tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi TikTok Liveä seuranneista käyttäjistä 50 % on päätynyt ostamaan jonkin tuotteen tai palvelun (TikTok). Toisinaan TikTokissa tuotteet ja ideat lähtevät leviämään kulovalkean tavoin, jolloin syntyy ilmiöitä kuten TikTok-housut tai TikTok-pasta. Voisiko sinun yrityksesi tuote olla osa seuraavaa TikTokista tuttua ilmiötä?
Minkälaiselle yritykselle markkinointi TikTokissa sopii?
TikTok sopii hyvin monenlaisten yritysten markkinointiin. Suosittuja aiheita TikTokissa on:
- fitness/urheilu
- kodin sisustus/tee se itse
- kauneus/ihonhoito
- muoti
- reseptit/kokkaus
- life hacks/vinkit
- lemmikit/eläimet
- matkailu
Erityisesti kuluttajille tuotteita myyville yrityksille TikTok on loistava markkinointikanava ja tapa luoda helpostilähestyttävää brändiä. On kuitenkin selvää, että jos yritys myy esimerkiksi senioripalveluita, ei TikTok ole välttämättä vielä tehokkain markkinointikanava, sillä käyttäjäkunta on vielä varsin nuorta. Kuluttajia tavoittelevien yritysten lisäksi TikTokissa kuitenkin on mahdollista tavoittaa myös muita yrittäjiä, sekä jakaa asiantuntijasisältöä. Jabellan omalla TikTok-tilillä olemme esimerkiksi jakaneet runsaasti yrittäjille suunnattua sisältöä somemarkkinointiin liittyen!
Miten yritys pääsee alkuun TikTok-markkinoinnissa?
Lukujen valossa on selvää, että TikTokin kautta on mahdollista tavoittaa runsaasti käyttäjiä, mutta miten yritys pääsee alkuun TikTok-markkinoinnissa ja mitä yrityksen tulisi huomioida ennen markkinoinnin aloittamista TikTokissa?
TikTok eroaa muista somealustoista monella tapaa ja se on myös ollut osana mullistamassa ja uudistamassa myös muita alustoja. Esimerkiksi Instagram Reels luotiin vastineeksi TikTokille (Lue myös: Instagram Reels eli Instagram Kelat yrityksen markkinoinnissa – ideasta toteutukseen!). Ensinnäkin, TikTok on luotu videoiden jakamista varten. Vaikka alustalle onkin nykyään mahdollista julkaista myös kuvia, on TikTokin ensisijainen tarkoitus tarjota käyttäjille viihdyttäviä, opettavia tai inspiroivia videoita. Jotta yrityksen TikTok-sisällöt voivat menestyä ja kerätä yleisöä, tulee niiden sopia alustalle. TikTok on itsekin asiaa kommentoinut:
Ennen tilin luomista ja sisällöntuottamista kannattaakin alustaan tutustua huolella. TikTok-videoita selaamalla saa nopeasti hyvän käsityksen siitä, mitä sisällöltä TikTokissa odotetaan ja minkälaisia mahdollisuuksia alusta tarjoaa.
TikTokissa menestyy parhaiten sisältö, joka on luotu erityisesti TikTokkia varten. Alustaa käytetään mobiilisti ja myös sisällön voi luoda pelkästään alustaa hyödyntämällä. Sisällön ei tarvitse olla kliinistä, vaan mitä aidompaa ja autenttisempaa, sen parempi. TikTok-videot ovat usein melko lyhyitä (15-30 sekuntia), vaikkakin alusta on mahdollistanut myös pidempien videoiden julkaisemisen (tällä hetkellä maksimipituus on kolme minuuttia). TikTok-videoissa äänellä on usein suuri rooli ja monen TikTok-trendit perustuvat siihen, että moni käyttäjä tekee omanlaisen videon samaa ääntä hyödyntäen.
Näin teet TikTok-videon yrityksellesi:
- Kuvaa TikTok-videot kuvasuhteessa 9:16 eli koko näytön peittävässä muodossa. Helpoin tapa kuvata TikTok-video on suoraan alustalla, mutta mikäli haluat hyödyntää videota muuallakin somessa, kannattaa video kuvata ja editoida muualla. CapCut on tähän toimiva työkalu!
- Hyödynnä ääniä, jotka ovat olennainen osa TikTok-sisältöä. Koska yritykset tekevät videoita kaupalliseen tarkoitukseen, on yritystileillä käytössä oleva musiikkikirjasto suppeampi. Kaupallisiin videoihin voit valita vain kaupalliseen käyttöön lisensoitua musiikkia. Äänen ei kuitenkaan ole pakko olla musiikkia; se voi olla esimerkiksi voice over (eli videon päälle puhuttu äänite) tai lipsync johonkin hauskaan ääneen. Voit myös puhua videolla itse suoraan katsojalle.
- Aloita TikTok-video koukuttavasti. Koska TikTokkia selataan varsin nopealla tahdilla, käyttäjät tekevät myös päätöksen videon katsomisesta nopeasti. Anna käyttäjille syy katsoa videosi loppuun ensimmäisten sekuntien aikana!
- Hyödynnä TikTok-trendejä, mutta tee se maltillisesti ja brändiisi sopivalla tavalla. Trendien kautta on mahdollista saada suuriakin katselumääriä videoille, mutta on tärkeää, että videoihin tuo myös jotakin omaa, eikä vain kopioi toisten tekemiä videoita. Trendeihin voit tutustua parhaiten selaamalla TikTokkia; jos näet paljon videoita joissa toistuu sama ääni, tanssi tai muu elementti, kyseessä on trendi. Trendeihin voit tutustua myös täällä.
- Tekstitä TikTok-video, jotta se on kaikkien saavutettavissa ja jotta saat tehokkaimmin huomion katsojilta! Videoiden tekstittäminen suoraan TikTokissa auttaa myös TikTokkia ymmärtämään mistä sisällössäsi on kysymys. Muista lisätä TikTok-videolle myös kuvausteksti ja hashtagit.
Koukuta kohderyhmäsi videoilla – kuinka tehdä lyhytvideoita joiden parissa halutaan viettää aikaa?
Kuten muuallakin somessa, parhaiten myös TikTokissa toimivat sellaiset videot, jotka tuottavat yleisölle jotakin lisäarvoa; uusia ideoita, uutta informaatiota, tai vaikkapa viihdettä. Parhaimmillaan TikTok-videossa yhdistyy useampi arvontuoton eri keino.
Voit lukea arvoa tuottavasta sisällöstä lisää täältä: Mitä tarkoittaa sisältömarkkinointi?
Käyttäjät menevät TikTokkiin viihtymään – ei selataakseen ostos TV:tä. Siksi ennen videon julkaisua yritysten on hyvä pohtia mitä julkaistava video tarjoaa katsojalleen.
Esimerkki: näin käännät videon aiheen katsojalle hyödylliseen muotoon. Esimerkkiyrityksenä toimii kenkäkauppa, joka haluaa markkinoida uutta kenkämallistoaan TikTokissa.
Aloitus: "Uusi kevätmallisto on julkaistu – tule tekemään löytöjä!" kertoo kuluttajalle heti, että videon tarkoituksena on myydä, ei tarjota hänelle lisäarvoa.
Aloitus: "Näin stailaat sun asusi kenkien avulla – 3 kivaa asuideaa!" taas kertoo, että kyseessä on video, josta käyttäjä voi inspiroitua. Video ei ole myyvässä muodossa, mutta tuotteet tulevat esille kuten myös ensimmäisessä esimerkissä. Sisältö on käännetty katsojalle kiinnostavaan muotoon, jolloin se todennäköisesti toimii TikTokissa paremmin kuin ensimmäinen esimerkki.
TikTokissa mainostaminen
TikTokissa näkyvyyttä on mahdollista saada kahdella tapaa; orgaanisesti tilille julkaistun sisällön kautta tai maksetun mainonnan avulla. Mainostamista varten yritys ei tarvitse edes omaa TikTok-tiliä, vaan pelkkä mainostili riittää. Mikäli yrityksellä ei ole resursseja säännölliseen sisällöntuotantoon TikTokissa, on usein pelkän mainostilin perustaminen hyvä ratkaisu, koska tällöin yritystä ei yhdistetä epäaktiiviseen sometiliin, joka voi vaikuttaa brändimielikuvaan. Mainostilin luominen onnistuu helposti täällä. Mainostaminen TikTokissa on vielä toistaiseksi halvempaa kuin esimerkiksi Facebookissa, sillä mainostajien määrä on pienempi. Mainosten tehokkuutta voi seurata TikTokin oman mainostenhallinnan kautta ja verkkosivuille asennettavan pikselin avulla.
TikTokissa mainostamiseen pätevät samat lainalaisuudet kuin orgaaniseen sisältöön; mainos kannattaa luoda nimenomaan alustaa varten. Kuluttajien kyky tunnistaa mainoksia kehittyy mainonnan lisääntyessä ja mainoksilta vaikuttavat sisällöt ohitetaan hetkessä. Yksi loistava vaihtoehto yrityksille on hyödyntää TikTok-mainonnassa UGC-sisällöntuottajia. UGC (eli User Generated Content eli käyttäjien luoma sisältö) soveltuu TikTokkiin loistavasti siitä syystä, että se on usein hyvin aitoa, eikä liian siloiteltua.
Osta valmiit TikTok-videot yrityksellesi
Sisällöntuotanto TikTokkiin vaatii alustan tuntemista ja työkalujen käytön opettelua. TikTok kehittyy jatkuvasti ja kaikkia TikTokin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia olisi mahdotonta listata yhteen blogipostaukseen. Mikäli haluat aloittaa TikTokissa markkinoinnin helposti ja tehokkaasti ilman itseopiskelua, on Jabellan valmiit TikTok-sisällöt loistava ratkaisu yrityksellesi! Kauttamme saat tilattua valmiit TikTok-videot yrityksellesi helposti ja nopeasti. Me vietetään alustalla päivittäin monia tunteja, joten tiedämme mikä alustalla toimii ja mikä ei. Pitkä kokemus somemarkkinoinnin parissa taas takaa sen, että videoissa huomioidaan myös markkinoinnin lainalaisuudet, sekä esimerkiksi markkinointia säätelevä lainsäädäntö ja alustan säännöt.
Halutessasi tuotamme yrityksellesi videot mainoskampanjaa varten tai omaa sisällöntuotantoasi tukemaan, mutta me voimme hoitaa myös koko TikTok-tilin ylläpidon puolestasi! Tuotamme valmiita TikTok-videoita vähintään kolmen videon erissä (alk. 349,00 euroa) joko toiveidesi mukaan tai itsenäisesti ideoiden. Kuvaamme lyhytvideoita niin yritysten tiloissa, studiolla, sekä eri lokaatioissa kuten luonnossa, kotiympäristössä tai muussa brändiinne sopivassa paikassa! Tilaa valmiit TikTok-videot yrityksellesi ja aloita markkinointi TikTokissa!
Teksti: Virve Riissanen Valokuva: Pinja Tuominen