Instagram-tarinat yritystilillä
Mitä ovat Instagram-tarinat?
Instagram-tarinoilla tarkoitetaan 24 tunnin ajan katseltavissa olevia kuvia ja videoita, jotka ovat katseltavissa Instagram-sovelluksen yläreunasta. Instagram-tarinat tunnetaan myös nimellä Instagram Stories ja IG Stories. Instagram-tarinoita on mahdollista tallentaa myös profiilista löytyviin kohokohtiin (tunnetaan myös nimellä Highlights), josta ne ovat nähtävillä pidempään, kuin vuorokauden ajan. Tässä postauksessa pohdin sitä, mikä on tarinoiden merkitys yrityksen Instagram-tilille ja markkinointiin? 💭
Miten Instagram-tarinat toimii?
Instagram-tarinat ovat katseltavissa Instagram-sovelluksen yläreunasta ja ne ovat merkittynä värikkäällä renkaalla käyttäjän profiilikuvan ympärillä. Tarinoissa pystyy navigoimaan eteenpäin tai taaksepäin napauttamalla sormella ruudun vasenta tai oikeaa laitaa – vasemmalta pääset taaksepäin, oikealta eteenpäin. Jos halutaan ohittaa jonkun henkilön kokonainen tarina, eikä vain yksittäistä kuvaa tai videopätkää, voidaan pyyhkäistä sormella vasemmalle. Mikäli halutaankin pysähtyä tarkastelemaan tarinaa pidemmäksi aikaa, se onnistuu painamalla tarinaa koko ajan pohjaan. Tämä ominaisuus on erinomainen esimerkiksi silloin, kun kuva sisältää paljon tekstiä, ja ne halutaan ehtiä lukea rauhassa loppuun. Poistuminen tarinanäkymästä taas tapahtuu pyyhkäisemällä sormella alaspäin. Oman tarinasi katselukerrat ja sen, kuka on katsonut tarinasi, näet tarinasi näytön vasemmasta alakulmasta.
Instagram-tarinoista voidaan saada mielenkiintoisempia, aidompia ja helposti lähestyttävämpiä lisäämällä niihin hieman extraa. Tämmöisiä extroja ovat esimerkiksi musiikki, linkki johonkin toiseen sivustoon, tarrat, gallupit, GIF:it jne. Tässä esimerkki asiakkaallemme tekemistämme tarinoista, joilla seuraajia on pyritty aktivoimaan, mutta myös jakamaan heille tietoa tuotteista:
Kun tarina on ajatuksia herättävä ja mielenkiintoinen, on siihen helpompi saada reaktioita seuraajilta. Nämä reaktiot parantavat tilin sitoutumisastetta ja ovat matalankynnyksen tapa seuraajille reagoida sisältöön. Harva jaksaa kirjoittaa viestiä, mutta painikkeen painaminen onnistuu hetkessä. Instagram-tarinoihin voidaankin reagoida tykkäämällä, kommentoimalla, Instagramin valmiilla pikareaktio-emojeilla tai omalla Avatarilla. Nämä reaktiot ovat kuitenkin yksityisiä ja tarinoihin tulleet kommentit menevät suoraan Instagram Directiin eli Instagramin yksityisviesteihin.
Muilla toiminnolla tehdyt vuorovaikutukset, kuten vastaukset kysymyksiin ja kyselyihin, voidaan kuitenkin jakaa julkisesti. Itse tarinoita voivat jakaa tilin seuraajat, jos käyttäjä on sallinut tarinoiden jakamisen asetuksissaan.
Mitä yritykset voivat jakaa Instagram-tarinoissaan?
Uusien tilien tavoittamisessa Instagram-tarinoilla ei ole juuri merkitystä, mutta nykyisten seuraajien sitouttamisessa ne ovat hyödyksi. Hyvin tehdyt tarinat keräävätkin usein reaktioita myös sellaisilta seuraajilta, jotka eivät välttämättä julkaisuihin reagoi. Lisäksi tarinoiden kautta syntyy monesti syvällisempiä keskusteluja, kuin julkaisuiden kommenteissa. Tarinoissa vuorovaikutusta synnytetään mm. edellä mainituilla kyselyillä ja emojislidereilla, mutta millaista sisältöä tarinoissa kannattaa julkaista?
Uudet postaukset ja niiden ympärillä oleva sisältö kannattaa jakaa myös Instagram-tarinoissa, jotta seuraajat, joiden syötteelle julkaisu ei syystä tai toisesta ilmesty, voivat huomata sen tarinoista. Tarinoissa on mahdollista nostaa myös aiemmin julkaistuja postauksia uudelleen esiin. Ulkoistaessasi sisällöntuotannon Jabellalle, huolehdimme aina myös postausten julkaisuista ja niiden Instagram-tarinoihin nostamisesta. Alla esimerkki asiakkaallemme tuottamasta sisällöstä, jonka jaoimme myös yrityksen tarinaan:
"Behind the scenes" eli kuvat ja tunnelmat kulissien takana. Tämä on hyvä tapa näyttää, miten esimerkiksi tuotteet valmistetaan ja miten sitä käytetään epävirallisessa tai aidossa ympäristössä. Yritys voi myös jakaa kuvia ja videoita tapahtumista, henkilökunnasta tai pitää vaikkapa toimistokierroksen ja esitellä työtilojaan seuraajilleen. Tähän kategoriaan sopii hyvin myös sisältö yrittäjän tai koko yrityksen arjesta. Ihmiset ovat uteliaita ja jakamalla aitoja tilanteita, teet yrityksestäsi helpommin lähestyttävän ja tutumman.
Aina tarinoiden tekemiseen ei arjessa kuitenkaan ole aikaa, jolloin ulkoistettu sisällöntuottaja voi olla avuksi. Jabella on ollut mukana usean eri asiakkaan tapahtumissa hoitamassa tapahtumanaikaista somettamista. Olemme somettaneet asiakkaidemme puolesta mm. Lapsimessuilta, I love me -messuilta, vaikuttaja- ja pr-tapahtumista, sekä myös esimerkiksi Musiikkikoulu Demon alakoulu-ikäisille järjestämällä musiikkileirillä, josta kuvasimme yrityksen tarinoihin "Behind the scenes"-materiaalia. Tämän sisällön avulla pyrittiin jakamaan aitoja tunnelmia kesäleireiltä. Näin vahvistettiin asiakkaamme kohderyhmän mielikuvia kesäleireistä. Alla näyttökuvia Demon kesäleiriltä jakamastamme sisällöstä:
Seuraajia aktivoiva sisältö eli esim. aikaisemminkin mainitut kyselyt. Tarinat, joissa pyydetään seuraajilta reaktioita, nostavat automaattisesti sitoutumisten määrää. Lisäksi kyselyt ovat oiva tapa kysyä kohderyhmän mielipidettä esimerkiksi tuotteisiin liittyen tai vaikkapa tuleviin sisältöihin toiveita.
Mainokset ja kampanjat. Instagram-tarinoissa voi hyvin jakaa myös yrityksen hetkellisiä kampanjoita, tarjouksia tai tuoda esiin uusimpia mainoksia yrityksen tuotteista tai palveluista. Mainoksien kanssa kannattaa kuitenkin käyttää lyhyttä, ytimekästä, mutta visuaalisesti huomiota herättävää sisältöä. Liika teksti tai muuten täyteen tukittu mainos ei toimi houkuttelevana eikä haluttu toimintakehotus todennäköisesti tuota tuloksia.
Työpaikkailmoitukset. Avoimille työpaikoille ja rekrytoinneille voi hyvinkin saada lisää näkyvyyttä Instagram-tarinoiden kautta. Vaikka seuraajissa ei suoraan olisikaan työpaikkaa etsivää, voi seuraajasi jakaa avoimen työpaikan ilmoitusta muille. Avoimen työpaikan ilmoituksessa kannattaa avoimen työtehtävän lisäksi kertoa myös siitä, mitä työpaikalla on tarjota uudelle työntekijälle ja mitä uudelta työntekijältä odotetaan. Näin myös seuraajat saavat käsityksen esimerkiksi yrityksen arvoista. Työpaikkailmoitus on lisäksi loistava tapa luoda positiivista työnantajamielikuvaa tuomalla tarinoissa esiin yrityskulttuurianne, työympäristöänne ja työilmapiiriänne.
- Asiakaspalautteet. Instagram-tarinoita kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös saamiesi palautteiden jakamiseen. Kun asiakas merkitsee yritystilisi omaan tarinaansa, pystyt jakamaan sen myös omassa tarinassasi. Alla Jabellan saamia palautteita:
Yrityksen kannattaa ehdottomasti hyödyntää Instagram-tarinoita omassa markkinoinnissaan ja tehdä sitä kautta myös ihmisiä yrityksen takana tutummaksi. Tarinoissa voidaan luoda toistoa tiettyjen teemojen, kuten kampanjoiden markkinoinnissa ja tätä kautta vahvistaa ostopäätöstä tai puskea sitä kohti. Koska tarinat ovat katseltavissa Instagram-tilillä ainoastaan vuorokauden ajan, on hyvin todennäköistä, ettei jokainen seuraajasi ennätä jokaista tarinaa nähdä. Tämän vuoksi asioita onkin hyvä nostaa tarinoissa esiin muutamia kertoja. Tarinoiden kautta syntyy myös keskusteluja, jotka taas luovat yritykselle luotettavuutta ja vuorovaikutusta kohderyhmän kanssa.
Teksti: Jessika Reinikainen, Jabella Oy