Ikimuistoisen tapahtuman järjestäminen – näin markkinoit tapahtumaa onnistuneesti sosiaalisessa mediassa

27.02.2023

Järjestääkö yrityksesi erilaisia tapahtumia, kuten konsertteja, festivaaleja, henkilöstöjuhlia, gaaloja, kilpailuita tai esimerkiksi messuja? Onnistuneen tapahtuman tekee ensisijaisesti osallistujat, mutta miten tavoittaa tapahtumasta kiinnostuneet henkilöt ja maksimoida osallistujien määrä? Tässä postauksessa on listattu muutamia vinkkejä siihen, miten onnistut tapahtuman markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa ja kuinka tuot tapahtumaasi esiin eri somealustoilla.

  1. Luo tapahtumallesi Facebook-tapahtuma. Facebook-tapahtuman avulla voit kerätä tapahtumallesi ennakkoon osallistujia, sekä kiinnostuneita henkilöitä. Tavoitat sitä kautta tapahtumastasi kiinnostuneet henkilöt ennen ja jälkeen tapahtuman. Näin luot Facebook-tapahtuman: Siirry Facebookissa yritystilillesi, jonka alle haluat tapahtuman luoda. Avaa Tapahtumat -sivu ja paina Luo uusi tapahtuma. Tämän jälkeen pääset määrittelemään tapahtumasi nimen, sijainnin, ajankohdan, sekä kuvauksen. Muista myös asettaa tapahtumalle brändiisi tai tapahtumaasi sopiva kansikuva. Facebook-tapahtuman kansikuvan luot helposti esimerkiksi Canvalla, valitsemalla kuvakooksi Facebook-tapahtuman kansikuvan. Muista myös määritellä tapahtuman mainosluokka, mikäli haluat boostata tapahtuman näkyvyyttä Facebook-mainonnalla. Voit myös määrittää tapahtumalle rinnakkaisjärjestäjän, mikäli järjestät tapahtuman yhteistyössä jonkin toisen organisaation kanssa. Tällöin tapahtuma näkyy molempien organisaatioiden Facebook-sivun yhteydessä.
  2. Jaa tapahtumasivua aktiivisesti Facebookissa erilaisiin ryhmiin, joissa mainostaminen on sallittua. Jaa tapahtumaa myös yrityksen Facebook-sivulla ja mainosta sitä oikealle kohderyhmälle. Kuten kaikessa Facebook-mainonnassa, myös tapahtumien mainonnassa on tärkeää luoda erilaisia mainoksia ja mainosjoukkoja. Muista myös päivittää tapahtuman Facebook-sivulle postauksia tapahtumasta kiinnostuneille, sekä tapahtumaan osallistuville. Näin sitoutat henkilöitä tehokkaammin tapahtumaasi, sekä pysyt heidän silmillään toistuvasti. Voit esimerkiksi jakaa tapahtumaan saapumis- tai pysäköintiohjeita, erilaisia tunnelmaa nostattavia päivityksiä, sekä haastaa osallistujia mukaan tapahtuman suunnitteluun. Esimerkiksi jos tapahtuman ruokapuoli on vielä harkinnan alla, voit järjestää kyselyn osallistujille siitä, minkälaista ruokaa he haluaisivat tapahtumassa nauttia.
  3. Nosta tapahtumaa esiin myös yrityksesi verkkosivuilla, sekä muissa somekanavissa aktiivisesti. Tapahtumaa markkinoidessa toisto on tärkeää. Luo tapahtumasta kiinnitetty Instagram-julkaisu, sekä oma kohokohta, johon tallennat tapahtumaan liittyviä Instagram-Tarinoita. Kohokohtien ja kiinnitettyjen julkaisuiden luomiseen löydät apua aiemmasta postauksestamme: 3 keinoa nostaa tarjousta tai tapahtumaa esiin Instagramissa.
  4. Järjestä arvonta, jossa palkintona on liput tapahtumaan tai muu tapahtumaan liittyvä tuote. Ole kuitenkin tarkkana siitä, miten arvonnan järjestät. Ohjeita onnistuneen somearvonnan järjestämiseen löydät tästä postauksesta. Suosittelen lämpimästi, että tutustut tuohon postaukseen huolella ennen arvonnan järjestämistä, jotta vältyt arvontojen tuomilta negatiivisilta vaikutuksilta kuten haamuseuraajilta, jotka heikentävät tiliesi näkyvyyttä.
  5. Muista myös perinteiset markkinoinnin keinot: kerro tapahtumasta aktiivisesti verkostollesi, mainitse tapahtuma osana sähköpostiviestejäsi, hyödynnä printtimainoksia esimerkiksi ilmoitustauluilla, lehdissä tai ilmaisjakelun joukossa. Ohjaa näissä materiaaleissa ihmisiä seuraamaan tapahtuman viestintää sosiaalisesta mediasta.
  6. Tee tapahtumasta "Instagrammable" eli panosta tapahtuman visuaalisuuteen ja siihen, että se kannustaa ihmisiä kuvaamaan tapahtumapaikkaa tai itseään tapahtumassa. Luo tapahtumaan kuvausseinä tai selfiepiste. Kannusta ihmisiä jakamaan tunnelmia tapahtumasta ja merkitsemään jakoihin yrityksesi somekanavat. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun tapahtuma on toistuva. Jos kyseessä on vaikkapa vuosittain järjestettävät messut, on hyödyllistä kerätä tapahtumista materiaalia ja kokemuksia seuraavien vuosien tapahtumien markkinointia varten. Kun ihmiset postaavat tapahtumaasi liittyvää sisältöä omilla tileillään, saat tapahtumalle ilmaista näkyvyyttä. Mahdollisuuksien mukaan voit hyödyntää myös vaikuttajamarkkinointia ja kutsua tapahtumaasi vaikuttajia, joiden yleisö sopii tapahtumasi kohderyhmään.
  7. Päivitä myös itse aktiivisesti sisältöä tapahtumasta ja jaa tunnelmia. Mikäli tapahtuma kestää useamman päivän tämä on erityisen tärkeää tapahtuman ensimmäisinä päivinä, jolloin sinulla on vielä mahdollisuus vakuuttaa yleisö siitä, että tapahtumaan osallistuminen kannattaa. Mikäli sinulla on kädet täynnä töitä tapahtuman ajan, voit ulkoistaa tapahtumasta somettamisen ja tapahtumakuvauksen ammattilaisille. Hyvälaatuiset kuvat ja videot välittävät tunnelmaa paremmin kuin sanat ja toimivat myös tulevaisuuden tapahtumien mainonnassa. Jabella tarjoaa kuvaus- ja somepalveluita tapahtumanjärjestäjille. Kauttamme saat ammattilaisen huolehtimaan somesisällön luomisesta suoraan tapahtuman keskeltä. Päivitämme yrityksesi Instagram Tarinoita, sekä jaamme osallistujien tunnelmia yrityksesi tilillä brändiinne sopivalla tavalla. Voimme myös hallinoida tapahtuman Facebook-sivua puolestasi ja päivittää sinne tapahtuman kulkua ja ajankohtaisia asioita. Jabellan kautta saat siis aktiivisen ja tyylikkään somesisällön tapahtumasi ajaksi. Tapahtuman jälkeen saat käyttöösi ammattilaisen ottamia valokuvia tapahtumasta. Kuvauksen hoitaa ammattitaitoinen Pinja's Photography. Näitä kuvia voit hyödyntää tapahtuman jälkimarkkinoinnissa tai tulevien tapahtumien markkinoinnissa. Jos kaipaat somettajaa festareille, yritysjuhliin, urheilukilpailuihin tai muihin tapahtumiin, ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksellesi ikimuistoinen tapahtuma, joka tavoittaa kävijät niin tapahtuman aikana, kuin myös ennen ja jälkeen tapahtuman. 
  8. Hyödynnä tapahtuman tuoma näkyvyys ja nosta sometileilläsi muita ajankohtaisia asioita tai erityisen koukuttavaa sisältöä tapahtuman ajan. Näin saat ihmiset kiinnostumaan yrityksestäsi lisää ja sitoutettua tapahtumaan osallistujia pidemmäksi aikaa.
  9. Muista myös jälkimarkkinointi. Jaa palautteita, tunnelmakuvia, ajatuksia ja fiiliksiä tapahtumasta. Myy lippuja tuleviin tapahtumiin alennettuun hintaan ja kannusta ihmisiä seuraamaan yrityksen tilejä tulevien tapahtumien tiedotusta varten.

Tapahtumamarkkinointi on usein pitkä prosessi ja onnistuu sitä paremmin, mitä aiemmassa vaiheessa suunnittelu ja toteutus on aloitettu. Toisinaan tapahtumaa suunnitellessa ei kuitenkaan muista tehdä kaikkea mahdollista, jonka vuoksi ammattilaisen tuki tapahtumamarkkinoinnissa on korvaamatonta. Jabella auttaa yritystäsi viemään tapahtuman markkinoinnin maaliin alusta loppuun. Jos kuitenkin huomaat viime hetkellä tapahtumasi kaipaavan somettajaa, ota yhteyttä ja katsotaan kuinka voimme auttaa. 😊 Usein tapahtuman järjestäjällä on tapahtumassa kädet täynnä töitä, eikä kuvien ottamiselle ja somen reaaliaikaiselle päivittämiselle ole aikaa. Tällöin ulkopuolisen sisällöntuottajan/somemanagerin palkkaaminen tapahtumaan on järkevää. Olemme saaneet tapahtumasomettamisesta paljon kiitosta ja positiivista palautetta:

Kiitos paljon Virve! Sä vaan tulit paikalla ja do your thing! Aivan mahtavaa! En olisi ikinä ehtinyt itse roikkua somessa PR-tapahtuman aikana.

Mahdollisuuksien mukaan osallistumme tapahtumiin lyhyelläkin varoitusajalla ja autamme yritystäsi pysymään aktiivisena sosiaalisessa mediassa tapahtuman ajan. Olemme olleet mukana mm. seuraavanlaisissa tapahtumissa; konsertit, messut ja häät, mutta otamme mielellämme myös uusia haasteita vastaan! 🫶🏼 Tapahtumissa olemme vastanneet esimerkiksi messuohjelman ja -tarjousten päivittämisestä tapahtumapaikalta, tapahtumavieraiden jakamien sisältöjen uudelleenjaoista yritysten Instagram Storyihin, sekä tapahtumakävijöiden lähettämiin viesteihin reagoimisesta. Lisäksi olemme jakaneen tapahtumasta Instagram Storyja esim. esityksistä ja yleisestä tunnelmasta.

OTA YHTEYTTÄ:

050 594 3094

info@jabella.fi

Jabella oli tapahtumassa mukana päivittämässä Instagram Storyja reaaliaikaisesti. Lisäksi tuotimme lyhytvideoita Instagramiin ja TikTokkiin. Valokuvat tapahtumasta: Pinja's Photography

Jabella oli Butik Willa M:n matkassa Lapsimessuilla somettamassa, mutta myös maistattamassa tuotteita. Päivitimme messuilta Instagram Storyja ja TikTokkia. Sisällöntuotannossa tuotteet tulevat tutuksi, joten myös messutyöt tuttujen tuotteiden maistattaminen sujui helposti! 

Jabella oli mukana messuohjelman ja -tarjousten markkinoinnissa ennen messuja, messujen aikana, sekä messujen jälkeen. Kävimme ensimmäisenä messupäivänä paikanpäällä kuvaamassa videoita ja tunnelmia Instagramiin ja huolehdimme koko viikonlopun ajan siitä, että Instagram Storyssa oli nostettuna ajankohtaiset arvonnat, edut ja messutapahtumat. Lisäksi huolehdimme siitä, että messuvieraiden jakamat sisällöt tuli repostattua Jamkidsin omalle tilille.

Jabella oli mukana Musiikkikoulu Demon 10-vuotisjuhlakonsertissa Kulttuuritalolla. Päivitimme tapahtumasta Instagram Storyja reaaliajassa ja huolehdimme esiintyjien ja yleisön jakaman sisällön jakamisesta Instagram Storyyn.