Henkilöbrändistä lisäarvoa asiantuntijaviestintään
Miten tehdä kiinnostavaa asiantuntijaviestintää sosiaalisessa mediassa? Yhdistämällä siihen persoonaa ja visuaalisesti kiinnostavia yksityiskohtia. Monelle oman alansa ammattilaiselle sisältömarkkinointi asiantuntijuutta korostavilla sisällöillä on loistava tapa markkinoida niin sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissa. Sisältömarkkinointi tarjoaa sisältöä kuluttavalle henkilölle lisäarvoa, jonka vuoksi sisältöä kulutetaan mielellään toisin kuin suoria, ostamiseen käskeviä mainoksia (joille tosin löytyy myös paikkansa markkinoinnista). Se myös vastaa kohderyhmän haasteisiin tarjoamalla tietoa, inspiraatiota, viihdettä tai jopa näiden yhdistelmiä. Sisältömarkkinointi ei ole siis pelkkiä blogipostauksia tai oppaita, vaan esimerkkejä viihdyttävästä ja samaan aikaan opettavasta sisällöstä löytyy mm. TikTokista loputtomiin! Pelkkä sisällön julkaiseminen ei kuitenkaan ole sisältömarkkinointia, sillä sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan strategista ja liiketoiminnan tavoitteita tukevaa työtä. Ei siis ole täysin yhdentekevää, mitä sinne TikTokkiin tai blogiin postailee, mikäli käytetylle ajalle halutaan myös vastinetta tulosten muodossa.
Asiantuntijaviestintä sanana kuulostaa ankealta. Henkilöbrändi taas kuulostaa trendisanalta, joka vilahtelee tuon tuosta markkinointia tekevien keskusteluissa ja somepostauksissa. Kumpikaan termi ei kuulu omiin suosikkeihini, mutta yhdistettynä ne muodostavat niin toimivan yhdistelmän, että haluan aiheesta kirjoittaa. Kerrataan ensin, mitä tarkoittaa henkilöbrändi. Henkilöbrändi ei ole henkilöstä irrallinen persoona, vaan edustaa ihan oikeaa ihmistä. Se ei siis ole keksitty versio henkilöstä, vaan ainoastaan tapa pyrkiä kontrolloimaan sitä minkälaisena henkilönä ihminen jää muiden mieleen. Henkilöbrändin avulla pyritään hallitsemaan sitä mistä asioista henkilö muistetaan, mistä hänet tunnistetaan ja minkälaisena henkilönä hänet muistetaan.
Tämän kuvailun jälkeen on helppo todeta, että persoonatonta asiantuntijasisältöä jakava yritys hukkuu helposti massaan, ellei sisällössä ole mukana jotakin henkilöstä itsestään kuplivaa persoonallisuutta. On tietysti totta, että toisinaan pelkkä hyvä teksti riittää siihen, että lukija haluaa käyttää aikaansa sisältöjen parissa, mutta tunnistettava henkilöbrändi auttaa huomattavasti siinä, että sisältöihin kiinnitetään huomiota ja ne jättävät kohderyhmään vahvemman muistijäljen.
Henkilöbrändi rakentuu useista palikoista. Sen taustalla on tarina, sillä on oma tapa ilmaista asioita ja sen tunnistaa omasta tyylistä. Pelkkä yhtenäinen värimaailma ei vielä ole brändi, mutta etenkin sosiaalisessa mediassa visuaalisen puolen merkitystä ei voi olla korostamatta. Koska sisältöä julkaistaan päivittäin paljon ja kilpailevat yrittäjät kirjoittavat monesti samoista aiheista, on tärkeää että sisällöt eroavat toisistaan. Asuntoaan myyvä ihminen voi tuskastua etsiessään kiinteistönvälittäjistä itselleen sopivinta, jos kaikki tilit näyttävät samalle ja lakipalveluita myyvän juristin asiakkaat eivät välttämättä tiedä tarkkaan keneltä kysyä apua, jos ei asiantuntija ole brändännyt itseään jonkin tietyn erikoisalan osaajaksi. Näihin asioihin voidaan vaikuttaa sekä teksti- ja videosisällöillä, mutta huomion kiinnittäminen tapahtuu usein visuaalisilla keinoilla. Tunnistettava brändi on sellainen, että katsoja osaa yhdistää kuvan ja tekstin yritykseen tai henkilöön ilman, että sen tarvitsee nähdä kenen tililtä julkaisu on tehty.
Sosiaalinen media toimii monelle yrittäjälle ja organisaatiolle käyntikorttina, haluttiin sitä tai ei. Asiakkaat eivät enää vuonna 2022 tyydy muutamaan vuosien takaiseen referenssiin tai blogikirjoitukseen verkkosivuilla, vaan yhä useampi vertailee yrityksiä sosiaalisessa mediassa ennen ostopäätöksen tekemistä. Ensivaikutelma sosiaalisessa mediassa syntyy visuaalisten tekijöiden kautta - miltä profiili näyttää & mitä se minulle tarjoaa? Onnistunut sometili antaa vastauksen jälkimmäiseen kysymykseen jo yhdellä vilkaisulla. Tämän jälkeen tulee sisältöjen vuoro viimeistellä mielikuva brändistä kun katselija siirtyy yleisnäkymästä yksittäisten sisältöjen pariin. Esimerkiksi Instagramia käytettäessä, tässä kohtaa kuvituskuva ei ole enää ratkaisevassa asemassa, vaan huomio kiinnittyy tekstiin tai videosisältöön.
Kaikki vaikuttaa siis kaikkeen. Sisältöjen määrän kasvaessa yrityksiltä vaaditaan kykyä erottautua ja luoda sisältöä, joka on sisällön kuluttajien eli yrityksen kohderyhmän ajan arvoista. Pelkät nätit kuvat eivät riitä, mutta ilman niitä sisällöt jäävät helposti huomiotta. Visuaaliset elementit voivat myös tuoda lisäarvoa ja viestiä erilaisia asioita.
Näistä asioista puhumme 11.6.2022 Kasvua Visuaalisella sisältömarkkinoinnilla -koulutuksessa, jonka järjestämme Radisson Blu Royalissa yhdessä Pinjan kanssa. Koulutuspäivä on suunnattu henkilöbrändiä hyödyntäville asiantuntijoille kuten kouluttajille, arkkitehdeille, kirjoittajille, valmentajille, asianajajille, terapeuteille, kirjanpitäjille tai kiinteistönvälittäjille. Pienenä toimijana sosiaalisessa mediassa erottautuminen ja yleisön sitouttaminen maksaviksi asiakkaiksi voi olla haastavaa, sillä kilpailu näkyvyydestä ja yleisön huomiosta on jatkuvasti kovempaa. Päivän aikana opit mitä on sisältömarkkinointi ja miksi se on loistava tapa tuoda esiin ammatillista osaamistasi, kuinka luoda kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja kuinka voit toteuttaa visuaalisesti näyttävää viestintää somessa. Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan koulutukseen!
Teksti: Virve Riissanen Valokuva: Pinja Tuominen
#sisältömarkkinointi #henkilöbrändi #asiantuntijabrändi #asiantuntijaviestintä