Canva Pron parhaat ominaisuudet yrittäjälle

04.06.2022

Canva Pro on yksi hyödyllisimmistä työkaluista pienyrittäjän sisällöntuotannon starpeisiin. Canvalla teet helposti näyttävät mainokset, somejulkaisut ja asiakirjat yrityksellesi. Itse hyödynnän sitä lähes kaikkeen visuaaliseen suunnitteluun tarjouspohjista koulutusmateriaaleihin ja somejulkaisuista Instagramin feedin sommitteluun. Yläpuolelta näet esimerkkejä minkälaisia somepostauksia olen Canvan avulla luonut. Canvasta löytyy myös ilmainen versio, jolla pääset hyvin alkuun kokeillessasi alustan ominaisuuksia, mutta hiemankaan suurempaan käyttöön suosittelen Pro -versiota, jonka kautta saat käyttöösi lukuisia fontteja, valmiita kuvapankkeja, musiikkeja ja elementtejä. Canvasta löytyy lisäksi myös lukuisia valmiita julkaisupohjia, mutta niiden käyttöä en suosittele yhdellekään brändille siksi, että samoja pohjia käyttää tuhannet ja tuhannet muutkin yritykset. Onneksi alusta on helppokäyttöinen ja toimii sekä selaimessa, että puhelinsovelluksella helposti, joten saat näppärästi luotua myös omat persoonalliset pohjasi.

Keräsin tähän postaukseen muutamia suosikkitoimintojani, jotka olen kokenut hyödyllisiksi.

1. Brändielementtien tallennus. Voit määrittää brändillesi värit, fontit ja logot ennakkoon, jolloin uusien suunnittelumallien luominen onnistuu näppärästi ilman, että joudut aina kaivaa eri värikoodit ja fontit erikseen. Erityisen kätevä tämä toiminto on sisällönluojille, jotka tuottavat sisältöä useammalle eri brändille.

2. Taustanpoistaja. Poista valokuvasta tausta helposti yhdellä klikkauksella. Esimerkiksi alla oleva tuotekuva on tehty kyseistä ominaisuutta hyödyntämällä. Background Removerin löydät valitsemalla käsiteltävän kuvan ja tämän jälkeen avaamalla Muokkaa kuvaa -valikon vasemmasta yläreunasta. 

3. Muokattavat elementit. Löydät Canvasta loputtomasti valmiita elementtejä, joita pystyt muotoilemaan omaan brändiisi sopivaksi. Vinkki: kokeile englanninkielisiä hakusanoja, mikäli et löydä suomen kielellä haluamasi kaltaisia tuloksia. Olen vinkannut Instagram -tililläni monia hyödyllisiä Canva -elementtejä. Postauksiin pääset tästä ja tästä. Lisäksi olen kerännyt runsaasti ideoita Canvan hyödyntämiseen Pinterestiin.

4. Tekstin muotoilu. Tavallisten fonttien lisäksi voit muotoilla tekstiäsi erilaisilla tehosteilla. Voit esimerkiksi asettaa tekstin kaarevaksi tai hohtavaksi muutamalla klikkauksella. Saat säädettyä tehosteen vahvuutta valitsemalla tehosteen ja vierittämällä valitsinta sopivaan kohtaan. Voit myös valita tehosteen vain tietylle tekstin osalle halutessasi.

5. Kattava kuvapankki. Vaikka en varsinaisesti ikinä suosittele kuvapankkikuvien hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa, voi niiden käyttö toisinaan olla perusteltua. Aina yrityksen ei ole mahdollista toteuttaa tarvittavaa kuvaa. Canva Pro:n mukana saat käyttöösi laadukkaan kuvapankin. Kuvat ovat käytettävissä myös ilmaisessa versiossa, mutta silloin useimmat kuvat on varusteltu Canvan vesileimalla. Mikäli yrityksesi tarvitsee kuvapankkikuvia markkinointiinsa, on jo tämä ominaisuus riittävä syy nostaa tilaus Pro -tasolle. Kuvapankkikuvien käytössä ongelma tulee siinä, että kuvia käyttää monet muutkin yritykset, eikä viestisi ole tällöin uniikki. Muista siis muotoilla käyttämäsi kuvapankkikuva brändisi näköiseksi.


6. Tiedoston koon muuttaminen. Oletko joskus tuskaillut miten saisit valmiista markkinointiesitteestä somepostauksen helposti? No, Canva Pro:lla se onnistuu! Valitsemalla yläpalkista Tiedosto -painikkeen, pystyt luomaan suunnittelumallistasi kopion eri koossa. Tämä ominaisuus on näppärä esimerkiksi silloin, kun tarvitset kampanjaa varten Facebook -kansikuvan, Instagram-julkaisun ja Tarinan ja LinkedIn -postauksen. Toiminnolla voit luoda suunnittelumallistasi oikean kokoiset kuvat kaikkiin somekanaviisi helposti. 

Lisää vinkkejä Canva Pro:n hyödyntämiseen löydät somekanavistani! Kokeile Canva Pro:ta tämän linkin kautta kuukauden ajan maksutta. 

Teksti ja kuvat: Virve Riissanen

#canva #graafinensuunnittelu #grafiikka #markkinointiviestintä

Mistä ideoita yrityksen somepostauksiin? 🤯 Moni yrityksen markkinointivastaava tuskailee sen kanssa, mitä postata yrityksen sometileille somen vaatiessa jatkuvaa aktiivisuutta ja uusia ideoita. Joskus ideoita postauksiin ei tunnu keksivän millään. Samojen aiheiden kierrättäminen ja esiin tuominen eri julkaisutavoilla tai näkökulmilla on hyvä idea,...

UGC (User Generated Content) on kustannustehokas ja vaikuttava tapa markkinoida yritystä sosiaalisessa mediassa, mutta erityisesti TikTokissa. UGC tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä suoraan yrityksen omiin kanaviin. Käyttäjien luomalla sisällöllä tarkoitetaan tavallisia kuluttajia ja se eroaa monin tavoin esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnista.

Arvonnat ovat erittäin suosittu tapa kasvattaa yrityksen tiliä niin Instagramissa, Facebookissa, kuin TikTokissakin. Somearvonnoilla voidaan saada aikaan nopeaa kasvua, mutta valitettavasti niillä on mahdollista saada aikaan myös suuria ongelmia yrityksen tileille, sillä arvonnat tuovat usein mukanaan paljon myös sellaista yleisöä, joka ei ole...